Údržba podvozku po závodě
V tomto článku chci popsat základní údržbu a kontrolu podvozku a jeho částí a přípravu podvozku na preteky.Je samozřejmě mnoho názorů na tuto problematiku a ja tu chci přiblížit alespoň jeden z nich a možná dát první rady začínajícím buggynárom jak se co nejlépe starat o svůj podvozek . K údržbě
samozřejmě přistupuji podle toho, na jakém povrchu a za jakých podmínek se závod jezdil a na čem se půjdou následující závody. Po závodech na trávě, kde se nepráší, podvozek natolik nerozebírá, ale po závodě v prašném prostředí, kterých je jednoznačně většina, přistupuji k údržbě velmi zodpovědně.
Podvozek RC auta
Rozebereme prakticky celý podvozek
rc auta, tak abych se dostal ke všem rotačním častiam.Diferenciály vyberu ze skříní a zkontroluji jejich chod a stav ložisek. V případě že jsou ložiska ve špatném stavu, rozoberiem diferenciál a vyměním jejich. V diferenciálech používám ložiska kvalitní, s plastovou krytkou. Při použití kovové krytky se prach dostane přes ložisko až do skříně diferenciálu a ničí prevody.Pri montáži také třeba dbát na to, aby se do skříně nedostala nečistota prostorem mezi skříní a spodní deskou. Pokud netěsní tento spoj dobře, potřeme spodek skříně silikonom a pak přimontovat na desku. Tento způsob nikdy nesklamal.Kuželový převod předního a zadního diferenciálu velmi málo namažeme grafitovou vazelínou.Samozrejme před montáží všechno perfektně očistí. Skříně a diferenciály jsou tímto ošetřeny a připraveny.
Všechny plastové díly po rozebrání umyjem ve vodě se saponátem, mám rád když je vše při montáži čisté jako nové. Kovové koule a šrouby mohou na dílech při mytí zůstat, nic se jim nestane. Samozřejmě nesmí na nich být ložiska a rotační diely.To samé udělám před složením i se skříněmi diferenciálov.Plastové díly zkontroluji zda jsou v pořádku a začnu s jejich montáží. Třeba dbát na to, aby ramena a ostatní části neměly velké vůle (malé nejsou na závadu) a aby ramena po montáži tak jako i ostatní části chodili volně a bez odporů, takzvaně "padaly". To má vliv na jízdní vlastnosti auta av případě potřeby je třeba pohrát s pinmi, otvory v ramenech a podložkami tak, aby výsledek byl co nejlepší.
Všechna ložiska používám kvalitní as plastovou krytkou, takže údržba ložisek je velmi jednoduchá.Skontrolujem, vyčistím zvenku čistiacou plastelínou, ty co se mi nepozdava vyměním. Jejich životnost je dobrá, takže to zase není tak často.
Nádrž umyjem ve vodě. Je těsná takže po propojení otvorů palivovou hadičkou to není problém. Pokud by se voda dostala dovnitř, stejne nádrž vlastně nefunguje a je třeba to řešit výměnou těsnění, strunky, případně celé nádrže. Mytí vodou se zdá netechnické, ale voda dá dole hlínu s prach nejlepší. Samozřejmě nepoužívat na kovové díly.
Desku elektroniky, pokud se nejezdilo v dešti vyberu celou z auta, nerozebírá pouze zkontroluji a precizní vyčistím štětcem a čistiacou plastelínou. Samozřejmě skontrolujem konektory a kabely. Ve skříni elektroniky je většinou hodne prachu, vyčistím a nezabývám se tím. Možná dělám chybu, ale nikdy se mi nestalo že bych na prach ve skříni elektroniky nedojazdil. Horší je to s vodou, vtedy treba zatesniť vazelínou nebo silikonem.
Rotační často umyjem v tech.benzíne a ošetříme silikonovým sprayom. Pozor, tyto díly nesmějí být mastné. Skontrolujem kardany a jejich spoje, zkontroluji stav jehlic a pokud jsou opotřebené vylisuje jejich a nalisovat nové. Ja používam na to speciální přípravek co vyráběl Hudy na placky 1:8. lebo jehličky jsou stejné. Slyšel jsem že jde znova do výroby, Juro hovoril.Je super a práce s ním je přesná a velmi rychlá. Opotřebené jehličky totiž zvyšují výrazně opotřebení unašečů pro tzv.. kladívkový efekt.
Nyní všechno pečlivě a přesně poskládá, držák na desku elektroniky, nastavím podvozek a naladím elektroniku.Týmto je příprava ukončena.
Nevěnoval jsem se spojce motoru a filtrem, protože údržbu mátorů jsem již popisoval v jiném článku ao filtrech jsem psal tiež.Určite jsem v článku na některé věci a detaily zapomněl, nedá se napsat všechno, to by bylo na sto stran, ale myslím že základní věci jsem zmínil a ostatní se, doufám, objeví od vás v komentářích a diskusním fóru kde lze tuto problematiku rozvinout.